Opis systemu kontroli wewnętrznej w Gospodarczym Banku Spółdzielczym w Gorzowie Wielkopolskim
W Gospodarczym Banku Spółdzielczym w Gorzowie Wielkopolskim funkcjonuje system
kontroli wewnętrznej, który jest dostosowany do struktury organizacyjnej, wielkości i stopnia
złożoności działalności Banku.
I. CELE SYSTEMU KONTROLI WEWNĘTRZNEJ
Celem systemu kontroli wewnętrznej jest wspomaganie procesów decyzyjnych przyczyniające
się do zapewnienia:
- skuteczności i efektywności działania Banku,
- wiarygodności sprawozdawczości finansowej,
- przestrzegania zasad zarządzania ryzykiem w Banku,
- zgodności działania Banku z przepisami prawa, regulacjami wewnętrznymi i standardami rynkowymi.
II. ROLA RADY NADZORCZEJ, KOMITETU AUDYTU ORAZ ZARZĄDU BANKU
- Rada Nadzorcza sprawuje nadzór nad wprowadzeniem i zapewnieniem funkcjonowania
adekwatnego systemu kontroli wewnętrznej oraz odpowiedzialna jest za monitorowanie jego
skuteczności.
- Komitet Audytu wspiera działania Rady Nadzorczej Banku w zakresie systemu kontroli
wewnętrznej.
- Zarządu Banku odpowiada za zaprojektowanie, wprowadzenie oraz zapewnienie we wszystkich
jednostkach/ komórkach/ stanowiskach organizacyjnych Banku, funkcjonowanie adekwatnego
i skutecznego systemu kontroli wewnętrznej, który obejmuje funkcję kontroli i komórkę do
spraw zgodności.
III. SCHEMAT ORGANIZACJI TRZECH LINII OBRONY W RAMACH STRUKTURY ORGANIZACYJNEJ BANKU
Funkcjonujące w Banku: system zarządzania ryzykiem i system kontroli wewnętrznej są
zorganizowane na trzech, niezależnych i wzajemnie uzupełniających się liniach obrony (poziomach).
- Na pierwszą linię obrony składa się operacyjne zarządzanie ryzykiem, powstałym w związku
z działalnością prowadzoną przez Bank. Komórki pierwszej linii obrony odpowiedzialne są za
projektowanie i zapewnienie przestrzegania mechanizmów kontrolnych, w szczególności
w procesach biznesowych funkcjonujących w Banku oraz zgodności postępowania
z regulacjami.
- Na drugą linię obrony składa się zarządzanie przez pracowników na specjalnie powołanych do
tego stanowiskach lub w komórkach organizacyjnych niezależne od operacyjnego zarządzania
ryzykiem na pierwszym poziomie. Druga linia obrony odpowiedzialna jest m.in. za
monitorowanie bieżące przyjętych mechanizmów kontrolnych, przeprowadzanie pionowych
testów mechanizmów kontrolnych, ocenę adekwatności i skuteczności mechanizmów
kontrolnych, matrycę funkcji kontroli, prowadzenie rejestru nieprawidłowości znaczących
i krytycznych oraz raportowanie o tych nieprawidłowościach.
- Trzecią linię obrony stanowi audyt wewnętrzny realizowany przez Spółdzielczy System
Ochrony SGB. Audyt wewnętrzny odpowiedzialny jest za badanie oraz ocenę adekwatności
i skuteczności mechanizmów kontroli i niezależnego monitorowania ich przestrzegania odpowiednio w ramach pierwszej i drugiej linii obrony, zarówno w odniesieniu do systemu
zarządzania ryzykiem, jak i systemu kontroli wewnętrznej.
IV. FUNKCJA KONTROLI
W ramach systemu kontroli wewnętrznej w Banku wyodrębniono funkcję kontroli, na którą
składają się wszystkie mechanizmy kontrolne w procesach funkcjonujących w Banku, niezależne
monitorowanie przestrzegania tych mechanizmów kontrolnych oraz raportowanie w ramach funkcji
kontroli.
V. UMIEJSCOWIENIE, ZAKRES ZADAŃ, NIEZALEŻNOŚĆ KOMÓRKI DO SPRAW ZGODNOŚCI I KOMÓRKIAUDYTU WEWNĘTRZNEGO
W Banku funkcjonuje Wydział ds. Zgodności i Kontroli Wewnętrznej, który zgodnie
z obowiązującą strukturą organizacyjną polega bezpośrednio Prezesowi Zarządu Banku.
Do zadań komórki ds. zgodności należy:
- prowadzenie rejestru naruszeń compliance;
- sporządzanie na potrzeby Zarządu i Rady Nadzorczej informacji dotyczących stopnia efektywności zarządzania ryzykiem braku zgodności, zmian w poziomie ryzyka;
- przedstawianie Zarządowi propozycji działań, które będą miały na celu minimalizowanie powstałego ryzyka braku zgodności i ograniczanie występowania takich naruszeń przepisów prawa i norm postępowania w przyszłości;
- bieżące informowanie Zarządu o przypadkach występowania istotnych naruszeń compliance;
- monitorowanie na bieżąco zmian w zewnętrznych przepisach prawa; powiadamianie pracowników Banku o zaistniałych zmianach w zewnętrznych przepisach prawa poprzez zamieszczenie odpowiednich informacji w intranecie Banku;
- opiniowanie nowych produktów lub procesów pod kątem ryzyka ewentualnego wystąpienia zdarzeń compliance;
- opiniowanie procedur wewnętrznych lub wzorów umów, pod kątem ich zgodności z zewnętrznymi przepisami prawa oraz występowania ewentualnych zapisów, które mogłyby wygenerować naruszenie compliance (z wyjątkiem wzorów przygotowywanych przez Spółdzielnię lub Bank Zrzeszający);
- opiniowanie materiałów reklamowych Banku (z wyjątkiem materiałów przygotowywanych przez Bank Zrzeszający);
- monitorowanie terminowości i zakresu aktualizacji procedur wewnętrznych;
- monitorowanie realizacji zaleceń wydanych przez podmioty zewnętrzne, w tym przez Komisję Nadzoru Finansowego oraz Spółdzielnię;
- monitorowanie realizacji zaleceń wydanych w wyniku niezależnego testowania i innych kontroli przeprowadzanych w Banku;
- projektowanie, wprowadzanie i stosowanie procedur i metodyk zarządzania ryzykiem braku zgodności;
- kształtowanie świadomości istnienia ryzyka braku zgodności wśród pracowników Banku.
Niezależność komórki ds. zgodności została zapewniona poprzez:
- zapewnienie odpowiedniego usytuowania w strukturze organizacyjnej Banku tj. komórka podlega bezpośrednio Prezesowi Zarządu;
- Kierujący komórką ds. zgodności ma zapewniony bezpośredni kontakt z członkami Zarządu i Rady Nadzorczej, tzn. ma prawo zgłaszania zagadnień dotyczących zgodności Zarządowi oraz Radzie Nadzorczej, a także członkom Rady Nadzorczej lub Zarządu;
- Kierujący komórką ds. zgodności, w miarę możliwości, uczestniczy w każdym posiedzeniu Zarządu podczas omawiania zagadnień związanych z systemem kontroli wewnętrznej, w tym zapewnieniem zgodności, audytem wewnętrznym (lub innymi kontrolami zewnętrznymi) lub zarządzaniem ryzykiem. Ponadto Kierujący komórką ds. zgodności uczestniczy w każdym posiedzeniu Zarządu podczas omawiania tematów dotyczących w szczególności przyjęcia nowej regulacji wewnętrznej, wprowadzania nowych produktów, przyjęcia odstępstwa lub/i podejmowania decyzji generujących szczególne/znaczące ryzyko dla Banku;
- Kierujący komórką ds. zgodności uczestniczy w posiedzeniach Rady Nadzorczej, w przypadku, gdy przedmiotem posiedzenia są zagadnienia związane z systemem kontroli wewnętrznej, w tym zapewnianiem zgodności, audytem wewnętrznym lub zarządzaniem ryzykiem;
- powoływanie Kierującego komórką ds. zgodności odbywa się za zgodą Rady Nadzorczej,
- odwoływanie Kierującego komórką ds. zgodności odbywa się za zgodą Rady Nadzorczej po uprzednim jego wysłuchaniu przez Radę Nadzorczą,
- w przypadku zmiany na stanowisku kierującego komórką do spraw zgodności, Bank niezwłocznie informuje o tym Komisję Nadzoru Finansowego wraz ze wskazaniem przyczyny zmiany;
- w Banku funkcjonuje szczegółowy tryb kontroli wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w komórce ds. zgodności, których wysokość nie powinna odbiegać od wynagrodzeń innych osób pełniących kluczowe funkcje w Banku;
- wynagrodzenie pracowników komórki ds. zgodności nie może być uzależnione od wyników finansowych uzyskiwanych w kontrolowanych przez nich obszarach działalności Banku.
Audyt Wewnętrzny realizowany jest w Banku przez Spółdzielczy System Ochrony SGB
zgodnie z zapisami zawartymi w umowie.
VI. ZASADY COROCZNEJ OCENY SKUTECZNOŚCI I ADEKWATNOŚCI SYSTEMU KONTROLI WEWNĘTRZNEJ, DOKONYWANEJ PRZEZ RADĘ NADZORCZĄ
Rada Nadzorcza uwzględniając w szczególności opinię Komitetu Audytu dokonuje corocznej
oceny adekwatności i skuteczności systemu kontroli wewnętrznej, w tym funkcji kontroli, komórki do
spraw zgodności oraz wyników audytu przeprowadzonego przez komórkę audytu wewnętrznego.
Dokonując oceny, Rada Nadzorczej bierze pod uwagę informacje przekazane przez Zarząd o sposobie
wypełniania zadań przez pracowników Banku w ramach funkcji kontroli oraz komórki do spraw
zgodności ze szczególnym uwzględnieniem:
- adekwatności i skuteczności systemu kontroli wewnętrznej w zapewnieniu osiągania każdego z celów systemu kontroli wewnętrznej,
- skali i charakteru nieprawidłowości znaczących i krytycznych oraz najważniejszych działań zmierzających do usunięcia tych nieprawidłowości, w tym o podjętych środkach naprawczych i dyscyplinujących,
- zapewnienia niezależności komórce do spraw zgodności,
- zapewnienia środków finansowych niezbędnych do skutecznego wykonywania przez pracowników komórki zgodności oraz do systematycznego podnoszenia kwalifikacji oraz zdobywania doświadczenia i umiejętności przez pracowników tej komórki.
Zarząd Banku